ID/DS Technique Rotterdam

Montage #veerbollen

Start de auto en laat deze in de rijstand staan,
motor uit, motorkap open en geef meteen beitel en een vuist een flinke tik op de veerbol richting ‘los’ (let op deze mag niet los gaan) enkel een millimeter, doe dit ook bij de andere voor veerbol. (Beta sleutel 1490/1 is geschikt c.a. 32,- euro)

Open de drukschroef met sleutel 12mm bij de hoge drukregelaar bij de voorraadbol, niet te ver en kijk uit dat het kogeltje er niet
uit valt. Zet de auto in de laagste stand ( bij de Xantia,
XM en de CX serie 2 zet u de auto in de laagste stand met een draaiende motor, zet er wel een garagekrik onder) bij een brug gebruikt u de kleine as-steunen, laat de brug
zakken zodat hij even vrij staat, zet de brug weer in de normale werkstand, nu is de druk uit de veerpoot en moet het mogelijk zijn de bol met de hand los te draaien.

U kunt ook een oliefilter-tang gebruiken. Vervang de rubber-ringen en draai de veerbollen stevig handvast. Start de auto en draai de drukschroef dicht.
De auto komt omhoog en u test de vering doormiddel van op de
auto te duwen.U kunt nu met de achterbollen beginnen….op dezelfde manier als de voorbollen.
Let op anti-zinkbol heeft een leiding in de bol, oppassen dat
deze niet afbreekt bij de-montage.
Denk aan uw veiligheid ga nooit onder de auto liggen zonder
degelijke as-steunen.

Voor het vervangen van veerbollen hebben wij nu een totaalset
beschikbaar...verrijdbare garage krik, 2 Beta as-steunen,
grote beitel, vuist, Beta kanvasband-sleutel, een wielmoer-kruissleutel en steek-ring sleutel 12mm...